Buddha nem Nepálban született, hanem Indiában - állítják indiai régészek. Hogy igazuk van-e, azt nehéz lenne a legfrissebb hírek hallatán eldönteni.
Az indiai régészeti eredményekkel általában érdemes óvatosan bánni, mert az egymilliárdos lélekszámú állam vezetői hajlamosak propaganda-célokra kihasználni az archeológiai felfedezéseket. Számos bejelentést tettek már például az indiai politikusok és régészek a mezopotámiainál is idősebb civilizációk létéről Indiában, ám ezeknek a kutatásoknak nemzetközi szakértők általi ellenőrzése, verifikálása még várat magára.
Így érdemes fenntartással kezelni a mostani bejelentést is, amely Buddha (új) szülőhelyének megtalálásáról szól. A bejelentés legfőbb problémája, hogy Buddhának már van ismert szülőhelye, ez pedig nem Indiában, hanem Nepálban van.
Buddha megvilágosodása |
Buddha megvilágosodása azt jelentette, hogy megértette a mások számára nehezen érthető „Tant”. Ez nyugalmat adott neki, ám tudta: „az emberek vágyaik rabjai”, nem fogják megérteni az okok és okozatok láncolatának összefüggését, az érzelmek elvetését, a szenvedély elfojtását, a nyugalmat és a nirvánát. Először arra gondolt, hogy nem fogja sohasem megérttetni mindezt az emberekkel, de aztán megjelent előtte Brahma isten és arra ösztökélte, hogy tanítson, és akkor lesznek olyanok, akik követik őt.
De lássuk, mit is ír a webindia.com internetes honlap. A webújság szerint Kapileshwar településén régészek olyan leletekre bukkantak, amelyek azt sejtetik, hogy valaha ott született meg a Föld egyik legelterjedtebb vallásának, a buddhizmusnak az alapítója. |
Érdemes megjegyezni: ami biztos, hogy a buddhizmus tanai Indiában születtek, Buddha, a vallásalapító ugyanis ott, a Bódhi fa alatt élte át a megvilágosodást, s ez immár Bodhgaya területén történt, az európai időszámításunk előtti hatodik században.
Érdekesség, hogy ma viszont már alig vannak buddhisták Indiában, az egymilliárdos lakosságnak mindössze 0,7 százalékát teszik ki e vallás követői. Ugyanakkor a világban 350 millió buddhista él, és ezzel a négy legelterjedtebb hitvilág közé tartozik Földünkön.
Az indiaiak Kapileshwar mellett érvelnek
A mostani, a legújabb ásatásokat végző orissai archeológusok szerint viszont a kicsiny indiai falucska, mármint Kapileshwar volt Buddha szülőhelye, és nem Lumbini, amely Nepálban található. Az Orissai Állami Múzeum szakértői szerint ezt támasztják alá a Kr. e. VI. századból származó leletek. (Orissa India keleti részén fekvő szövetségi állam, amely az Indiai-óceán, illetve a Bengáli-öböl partján terül el, Nepáltól, a Himalája csúcsaitól igencsak délebbre.)
Az Orissai Múzeum munkatársai a mostani bejelntést egy felszíni kutatás eredménye alapján tették. Mahabhoi vidékén egy mesterséges víztározó környékét vizsgálták át, mert a hagyomány szerint itt meditált egykor maga Buddha. Az itt talált fazekas edények és más (mű)tárgyak egy része azonban még Buddhánál is sokkal régebbi korokra utalt, például a pre-harappai civilizációra. (A harappai kultúra körülbelül a mezopotámiaival egyidős volt, és rendkívül fejlett városokat hozott létre az Indus völgyében.)
Jelenleg a felbukkant tárgyakat az indiai Fizikai Intézetben vizsgálják, hogy megállapítsák azok pontos korát, illetve ellenőrizzék a régészek számításait és kutatásait. Összehasonlító elemzések is készülnek majd a tervek szerint, hogy az India más részeiből előkerült agyagedényeket, kerámiákat egymáshoz viszonyítva pontosan meghatározhassák a kort, amelyben a tárgyak készültek.
Fontos a datálás
Az agyagedények datálása azért lenne fontos, mert korábban már egyéb utalások, így irodalmi, illetve írásos emlékek céloznak Buddha itteni, Mahabhoi környéki tartózkodására, de a tárgyi bizonyítékok mindeddig hiányosak voltak. Egyes feltételezések szerint egyébként Buddha ezen az orissai vidéken mártózott meg a vízben, fürdői így Kapileshwarhoz köthetők, akárcsak születése. Minderről egyébként Dr. C. B. Patel, az Orissai Állami Múzeum szuperintendánsa, főfelügyelője számolt be a sajtónak.
A most felfedezett régészeti lelőhelyeken az egykori víztározó használatáról is sokat megtudtak a tudósok. Így például állati eredetű trágyát találtak, s egy utat is felleltek, amely Kapileshwart az egyik tengerparti várossal, ma Orissa állam egyik legnépesebb településével, Purival kötötte össze.
Buddha születése
Kapileshwar vagy Lumbini?
Az interneten magyarul is elérhető Asvaghósa: Buddha élete című, versekbe szedett műve. Ezt Vekerdi József fordította, s ennek első énekeiben találunk utalásokat mind Kapilára, mint Buddha családjának lakhelyére.
„Egy égbenyúló palotákkal ékes / város terült el a hegyek tövében, / melyek mint felhőgomoly, úgy övezték. / Kapila bölcsnek a nevét viselte.”
Egy másik idézet az óceánra utal, nem a magas hegyekre (vagyis nem Nepálra, a Himalájára):
„Nők lótusz-arca üde holdkorongját / a Nap csodálta, nyugovóra térve, / s izzón bukott le a nagy óceánba, / hogy féltékenysége hevét lehűtse.”
A sorok elképzelhető, hogy Kapileshwarra utalnak, illetve Orissa mai indiai szövetségi állam óceánpartjára. Ugyanakkor a versben kifejezetten szerepel egy bizonyos Lumbini-liget, ahol Buddha megszületett:
„Egyszer a várandós úrnő a Lumbiní-ligetbe ment / urának engedelmével, s a hárem is követte őt. / Egy virágfürttől meghajló faágban megfogózkodott, / s e percben méhét megnyitva, Bódhiszattva világra jött.”
Egyes tudósok szerint ez a Lumbini-liget a mai Nepál területén helyezkedik el. |