Buddhát széles körben imádják mind a buddhisták, mind a hinduk Nepálban. Az öt Dhyani Buddha (Vairochana, Akshobhaya, Rathasambhava, Amitabha és Amoghasiddhi) képviseli az öt alapvető elemet, a földet, a tüzet, a vizet és az étert. A buddhista filozófia úgy tartja, hogy ezek az istenek, vagy Sunya megnyilvánulásai, vagy az abszolut üresség. Mahakaala és Bajrayogini Vadzsrajána buddhista istenségek, akiket a hinduk is ugyanúgy imádnak.
A nepáli hinduk az ősi védikus isteneket imádják. A legimádottabbak Vishnu, a Fenntartó és Shiva, a Pusztító-Megújító, a Legfelsőbb Hindu Szentháromság különböző megnyilvánulásai. A Shiva Linga, illetve az Úr Shiva fallikus szimbóluma jelenti a legfőbb hatalmat a legtöbb Shiva Templomban.
A női istenségek nagyra becsültek és félelmetesek ebben a himalájai országban. A Shakti kultusz arra törekszik, hogy megnyugtassa az erőteljes elemet Shiva női megfelelőjében. Mahadevi, Mahakali, Bhagabati és Ishwari csak néhány név azok közül, amiket Shiva Shaktinak adtak. Sok templomot Nepálban Shaktinak szentelnek fel. Kumari, a szűz istennő szintén Shaktit képviseli.
Más népszerű istenségek: Ganesh, a szerencséjé; Saraswati, a tudásé; Lakshmi, az egészségé és Hanuman, a védelemé. Krishnát, akiről úgy vélik, hogy az Úr Vishnu emberi megtestesülése, szintén széleskörben imádják. A hindu szent iratok, a Bhagavad-Gíta, a Rámájana és a Mahábhárata széles körben olvasottak Nepálban.
A muzulmánok Nepálban az iszlám különböző szektáit követik, és így tesznek a keresztények is.
Brahma, a teremtés saját maga által készített istenéről azt mondják, hogy ő hozta létre a világegyetemet. Brahmát a művészeti formákban olyan istenként ábrázolják, amelynek hosszú szakálla, ragyogó bőre és négy karja van, fehér ruhát visel és időnként felszáll egy libán. A legenda szerint ez az esemény arra ösztönözte, hogy hozzon létre egy világot magának. Miután a világ létrejött, elkezdte magát elviselhetetlenül magányosnak érezni, ezért teremtett magának egy női partnert, akivel első látásra egymásba szerettek. A nő (Savitriként és Saraswatiként is azonosítják), aki szerfelett szép volt, szörnyen zavarba jött Brahma felé mutatott szenvedélyes viselkedésétől. Megpróbált elfutni Brahmától, de bármerre is próbált menekülni, ott egy új feje keletkezett Brahmának. A nő nem talált más alternatívát, ezért az ég felé ugrott, de Brahma egy másik feje útját állta. Brahma megragadta a védtelen nőt, aki a lánya és a felesége is egyben. Ezúton lett Brahmának öt feje (arca), de úgy tartják, hogy az ötödik fejét levágta, amiért bűnös viszonyt folytat a feleségével/lányával.
Indra, akire hagyományosan úgy tekintenek, mint a mennyország istenére. A Védák úgy írják le őt, mint egy bátor harcost, aki elpusztítja az ördögöket és az aszályt, valamint esőt és élelmiszert ad az embereknek. Ez lehet az oka a népszerűségének. A Puránák is beszélnek Indra nagyságáról, gyakran színpadra viszik az ördögök elleni számos csatáját. Az Indra-Jatra egy nagyon híres fesztivál, amit Indra tiszteletére ünnepelnek.
Saraswati, a tudás és a képzőművészet istennője, gyakran ábrázolják úgy, ahogy tiszta fehér alakja egy teljesen felfújt lótuszon ül, vagy egy hansán (hattyún) száll. A hansára gyakran úgy tekintenek, mint a mi belső-tudatunkra, és azt mondják, hogy képes elűzni az Avidyát, illetve a tudatlanságot. Négy karja közül a kettő alsó játszik a veenán (egyhúrú lant - a ford.), míg a felső kezeiben egy könyvet és egy rózsafüzért tart. Manjushree, a tudás és a belső-látás buddhista istennője, akit ugyanúgy imádnak, mint ahogy a hinduk Saraswatit. A Saraswati puja egy olyan fesztivál, amit a diákok ünnepelnek tavasszal. Egy ősi hagyomány szerint ezen a napon először vezetett be egy fiatal gyereket az ábécé rejtelmeibe.
{folyt.köv.} |